Älgköttsoppa

Hade sån tur i år att vi fick oss lite älgkött. Klas pappa var upp och jagade men hade hemresan bokad innan styckningen av älgen så vi fick hans del. Synd för han, desto bättre för oss :-) Vi får väl bjuda på nått gott med älg nästa gång han kommer.

Hemmagjord köttsoppa är ju bara så gott. Idag kokade jag tom egen buljong av benen som köttet satt fast på.



Har tyvärr inga exakta mått på ingredienser.

Buljong:

Ben och köttrester
Vatten så det täcker, i mitt fall ca 2 liter
Koka upp och skumma ordentligt.

Tillsätt grovhackat

Gul lök
Purjo
Morötter
Lagerblad
Vitpepparkorn
Vitt vin
Salt

Puttra under lock i 2 timmar
Sila av och tillsätt köttet i bitar. Puttra 1,5 timme.
Tillsätt grönsaker och koka ytterligare ca 1 timme

Grönsaker jag brukar använda

Morot
Palsternacka
Kålrot
Potatis
Purjolök

Och så klimp

Klimp på mitt vis

Mjöl
Ägg
Mjölk
Salt

Blanda ihop och klicka ut i kokande vatten. Koka ca 5 minuter och fortsätt sedan koka dom helt färdiga i soppan. Ca 20 minuter.
Det här klimpreceptet åt vi ofta hemma som små. Men mamma kallade det äggpalt och serverade det då tillsammans med stekt fläsk och smör :-)
Har bara ätit äggpalt en gång sen jag träffade Klas. Idag påminde han mig om det och tyckte det var så lustigt att vi ätit äggpalt. Känner att det snart är dags för lite äggpalt här igen :-)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0