Rabarbermuffins

Har ni sett att det har kommit två nyheter i Kesella hyllan? Jag gillar jordgubb/lime kesellan supermycket. Så nu när jag såg hallonkesella och rabarberkesella var jag tvungen att köpa med mig dom. I smakrabatt häftet fanns det recept på hallonmuffins med kesellan. Jag har ju nu länge varit sugen på att baka nått av rabarber så jag  tog rabarberkesellan och gjorde muffins av.
Gjorde en rabarberkompott och fyllde dom med. Sen hade jag en vision om att mixa lite av rabarberkompotten och rippla frostingen med. Det blev inge bra då kompotten blev som "halkig" och ville rinna ut från frostingen på nått vis :-)
Inte världens snyggaste cupcakes kanske men dom blev väldigt goda.





 

Rabarbermuffins

Ingredienser

12 st

3 ägg
1 dl strösocker
250 g Arla Köket Kesella® kvarg rabarber
50 g Arla® svenskt smör, smält
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här

Sätt ugnen på 225. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i kvarg och smält smör. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Fördela den i muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min. Låt svalna på galler.

Recept från arla.se

Rabarberkompott

400 gram rabarber
1,5 dl socker
1/2 vaniljstång
1 msk vatten

Skär rabarbern i cm stora bitar. Blanda socker, rabarber och vatten i en kastrull. Skrapa ur vaniljstången och tillsätt frön och stång i kastrullen. Koka på svag värme 7-10 minuter. Låt svalna och sätt in i kylen för att kallna

Whipped creme cheese frosting

3 dl grädde
100 gram philadelpiaost
1 dl florsocker
0,5 tsk vaniljsocker

Vispa ihop färskosten och sockret. Tillsätt grädde och vispa till en fast konsistens.


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Det låter fantastiskt gott.

2011-06-06 @ 23:14:02
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Emilia

Åh, detta verkade ju riktigt mumsigt. Jag är ett stort fan av rabarber!

2011-09-06 @ 11:18:18
URL: http://kondiskakan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0