Mera semlor

Kollade in förra årets semmelbak här på bloggen och kom ju på att det receptet var ju väldigt bra också.
Var tvungen att göra en sats av dom också. Jag gillar nog det här receptet mer pga att bullarna blev toppigare. Gjorde dom lite mindre också och det blev en perfekt storlek för min smak. Gillar lite mindre bakverk så kan man hellre ta fler, speciellt om det finns många sorter :-)

Förra året gjorde jag en kalljäsning på detta recept men nu gjorde jag som vanligt. Tog 2,5 tsk kardemummakärnor och mortlade dom. Men gillar man mycket kardemummasmak som jag gör i bullar så kan man ta mer :-)

20 st

50 gram jäst
3 dl mjölk
1 dl socker
2,5 tsk kardemummakärnor
1/2 tsk salt
1 ägg
1/2 tsk hjorthornsalt
10 dl Manitoba Cream eventuellt mer (Degen ska vara relativt lös men släppa något från degbunken)
100 gram rumsvarmt smör

Mortla kardemummakärnorna. Värm mjölk och kardemumma till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och häll på mjölken. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt och ägg. Blanda hjorthornssaltet med mjölet och tillsätt i bunken. Arbeta ihop degen. Tillsätt det rumsvarma smöret i omgångar och arbeta degen 15 minuter i degblandare.
Jäs till dubbel storlek ca 45 minuter.

Ta upp degen och rulla ut till bollar. Mina vägde 55 gram. Jäs till dubbel storlek.
Grädda 10 minuter i 200 grader. Pensla med äggula blandat med en liten skvätt mjölk direkt dom är gräddade.
Svalna under bakduk.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0