Semlor

Nu äntligen har jag hittat det ultimata semlebullreceptet för min smak i alla fall.
Fick receptet från min kollega som fått det av sin mamma.
Supermjuka fluffiga bullar. Gjorde egen mandelmassa efter recept från Cupcakesfluffan.
Har länge saknat den där starka mandelsmaken och nu fick jag det.
Och den blev dessutom sådär len i konsistensen som jag vill ha min mandelmassa.

 

Ursprungsreceptet 15 stycken

100 gram smör

3 dl mjölk

1 pkt jäst

½ tsk salt

1 dl socker

1 ägg

½ tsk hjorthornsalt

8,5 – 9 dl mjöl (ganska lös deg)

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll på vätskan och rör till jästen löst sig.
Tillsätt salt, socker, ägg och hjorthornssalt. Tillsätt mjölet och arbeta degen väl.

Jäs 20 minuter. Baka ut, ca 15 stycken. Jäs 40 minuter

Grädda 5-8 minuter 250 grader


Jag gjorde däremot en kalljäsning och använde Manitoba Cream istället och tillsatte kardemumma eftersom jag gillar det i bullar.

Här kommer min variant på receptet.

16 stycken

100 gram rumsvarmt smör
3 dl mjölk
1 dl socker
50 gram jäst
1/2 msk kardemummakärnor
1/2 tsk salt
1/2 tsk hjorthornsalt
1 ägg
10 dl Manitoba Cream eventuellt mer (Degen ska vara relativt lös men släppa något från degbunken)

Mortla kardemummakärnorna. Smula ner jästen i en degblandare och häll på sockret. Låt stå tills sockret "smält" jästen. Tillsätt övriga ingridienser och blanda ihop. Tillsätt mjölet lite i taget tills du har en bra konsistens på degen. Arbeta degen ca 10 minuter med maskin.

Jäs i kylskåp över natten eller gör som jag och jäs i rumstemperatur i ca 5 timmar. Baka ut bullarna och jäs till dubbel storlek, ca 45 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda bullarna i 225 grader ca 8 minuter.

Mandelmassa ca 340 gram

150 gram mandelmjöl
150 gram florsocker (tror ursprungsreceptet skulle vara socker, men jag tycker det blir så knastrigt)
1 bittermandel eller bittermandelessens ca 1 tsk
1 stor äggvita

Mixa mandelmjöl och florsocker tillsammans med bittermandeln.
Tillsätt äggvita och fortsätt mixa till en bra konsistens.

Fyllning: Blanda mandelmassan med en skvätt grädde och vatten till önskad konsistens.


Kommentarer
Postat av: Maria I

Smarrigt! Blir nog inga semlor för mig imorgon för jag HATAR kardemumma och det verkar inte gå att få tag i köpessemlor utan denna hemska krydda. Så olika man kan vara :-)

2011-03-07 @ 22:16:40
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Kardemumma är ett måste i bullar och kul att du tyckte om mandelmassan, här har semlebullarna jäst i kylen över natten, testar ett nytt recept, får se hur de blir

2011-03-08 @ 06:40:46
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Linda

Men Maria. Har du aldrig ätit mina bullar? Eller du kanske har det och tyckt att dom varit skitäckliga, haha!



Linda - Kul med ett nytt recept. Får kika in sen och kolla hur det blev :-)

2011-03-08 @ 08:32:34
URL: http://leonell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0