Levain bröd

Har länge varit sugen att prova baka surdegsbröd. "vanliga" hemmabakta bröd tycker jag blir så kompakta och smaklösa. (säkerligen mest fel på bagaren :-) )
Så ett surdegsbröd tänkte jag skulle bli sådär luftigt och lätt och smakrikt som köpesbröd kan vara.
Nja, konsistensen blev nog ok. Det vart segt med en hård skorpa. Men inte så luftigt som jag tror det ska vara. Och smaken var rätt ointetsägande. En lätt syrlighet från surdegen kunde man känna men i övrigt smakade det som typ smörgåsrån. Alltså inte så mycket. Men skam den som ger sig.
Vi har beställt en baksten och Leilas nya bakbok med massa surdegsrecept i så nu ska här knådas bröd :-)
och en massa annat för den delen. Leilas nya One more slice är nog tom bättre än den första.


Kommentarer
Postat av: Maria

Gott med bröd, det bakar jag alldeles för sällan! Är "One more slice" om brödbak eller sliskbak? Jag älskar ju piece of cake.

2010-08-31 @ 21:54:45
Postat av: Linda

Det är både slisk och bröd :-) Och roliga pizzor.

2010-09-01 @ 20:02:24
URL: http://leonell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0