Sirapslimpa

I fredags gjorde jag sirapslimpa av ett recept jag hittade hos Cupcakesfluffan

Den blev väldigt god och smakade limpa. Kanske inte riktigt lika god som den jag gjorde gången innan.
Den smakade precis som min favorit köpes limpa. Kanske just därför jag tyckte den var godare än sirapslimpan :-) Får återkomma med recept på den en annan gång.

Sirapslimpa 2 stycken

50 gram jäst
50 gram smör
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
6 dl rågsikt
6 dl vetemjöl special

Pensling:
Ägg

Gör så här:

1. Smula ner jästen i en skål. Smält smöret, tillsätt filmjölk och värm till 37 grader.
2. Tillsätt sirap, salt, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant.
3. Låt jäsa övertäckt i 40 minuter
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar. Forma varje bit till en limpa och lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
5. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter.
6. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 200 grader i ca 40 minuter

Jag penslade inte limpan med ägg innan gräddning utan enbart med sirap utblandat i vatten precis när dom kom ut från ugnen.







Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Ser riktigt god ut. :-)

2010-10-13 @ 20:23:46
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0