Fröbröd

Jag är mer eller mindre uppväxt på mackor. Mackor till frukost och mackor till kvällsmat..varenda dag. Blir aldrig less dom.
Så när vi nu äter Low Carb mat så är bröd nått jag saknar rätt mycket. Det är ju enkelt och snabbt att svänga ihop till frukost också. Nu har jag dock hittat några andra frukostvarianter inom LC som jag kör men nån gång i veckan vill jag äta smörgås och detta fröbröd är helt ok som brödsubstitut och jag saknar inte riktigt bröd lika mycket.
Det som är med nackdelen med Lchf mat är att det mesta är baserad på ägg. Det ger ofta en för svampig omelett liknande konsistens enligt mig. Detta bröd innehåller ju mycket fröer så det svampiga dämpas ju en del pga det.
Men man måste nästan ha något annat med en annan struktur för att få lite mer tuggmotstånd och det löser jag med sallad, gurka, paprika eller liknande.


Fröbröd

1 dl skalade sesamfrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 tsk salt
3 ägg
250 gram keso

Blanda alla torra ingredienser. Fyll på med ägg och keso. Blanda runt och låt smeten stå och svälla i 10 minuter.
Bred ut tunt på ett bakplåtspapper. Grädda i ca 20 minuter på 225 grader. Dela i bitar. Går utmärkt att frysa och bara ta fram innan man ska äta. Dom tinar jättefort.









Jag har på bilden delat dom i 6 bitar. Men det blir stoora mackor. 9 bitar tycker jag är lagom.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0