Geléhallonhjärtan

Hittade ett recept på geléhallon som jag vart sugen på att testa. Stod i det att smaken från riktiga hallon skulle vara himmelskt god. Jag tyckte dom blev verkligen jättegoda och konsistensen blev perfekt, men jag vet inte om jag hade förväntat mig att dom skulle smaka som köpesgeléhallon eller nått men jag tycker att dom smakar lite mer röda vinbär gelé :-) Dom som blivit bjudna på dom har däremot tyckt att dom varit supergoda och smakat hallon så antagligen blev min förväntning på smak i kombination med den verkliga smaken att dom inte kändes så goda som dom är...Ja, flummigt skrivet kanske. Men prova ni dessa, jag tror inte ni ångrar er. Jag kommer då göra dom igen men prova någon annan smaksättning nästa gång. Kanske nån lite mer artificiell smak som verkar falla mig mer i smaken, haha!





Receptet kommer från Mia Öhrn


30 st


10 gelatinblad

200 g djupfrysta hallon

(100 g hallonpuré)

2 ½ dl strösocker

1 dl vatten, knappt

½ dl vit sirap (75 g)

1 tsk citronsyra

strösocker att vända

hjärtana i


DU BEHÖVER OCKSÅ

silikonformar

neutral rapsolja till formarna

hushållstermometer


1
Smörj formarna med ett tunt lager olja.


2
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.


3
Tina hallonen och passera dem genom

en sil för att få bort kärnorna. Väg upp

100 g slät puré.


4
Koka upp socker och vatten i en kastrull.

Tillsätt sirap och koka på hög värme

till 150°. Rör inte för mycket under tiden.


5
Tillsätt hallonpurén, låt koka upp på nytt

och koka till 125° på medelvärme. Rör om

då och då. Dra kastrullen från värmen.


6
Skaka av vattnet från gelatinbladen

och rör ner dem och citronsyran i den

varma massan i kastrullen. Låt svalna till

ca 55° i rumstemperatur. Rör om ett par

gånger under tiden.


7
Fyll massan i formarna. Låt stå i rumstemperatur

och stelna 3−4 timmar.


8
Lossa hjärtana ur formarna. Torka

eventuellt bort överflödig olja och rulla

dem sedan i strösocker.Tips





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0