Sugarpaste

Oftast när jag täcker tårtor använder jag Sugarpaste. Det är en smidig lättarbetad deg som mest smakar florsocker. Jag gillar inte smaken och brukar lämna det när jag äter tårtor täckta med sp. Men det är ett bra alternativ till marsipan för dom som är nötallergiker och den blir helt vit vilket jag tycker är snyggare än marsipanens smutsvita färg. Ska man färga den så blir även färgerna klarare på sp jämfört med marsipan.
När man täcker med sp ska man inte "spackla" tårtan med grädde. Kommer sp i kontakt med grädde svettas/smälter den. Jag brukar spackla med marängsmörkräm för den är godare än vanlig smörkräm tycker jag. Sen är den väldigt smidig att jobba med och det blir ett jämt och snyggt underlag. Vill man spackla med grädde kan man pensla insidan av sp locket med neutral olja eller smält smör innan man lägger på det.
Jag har nångång när jag gjort en provtårta och inte orkat göra marängsmörkräm spacklat med grädde och sp:n har inte smält.
Har läst någonstans att sp med gelatin i går bra att lägga på grädde?! Men när jag vill vara på den säkra sidan så använder jag inte grädde. Ska utvärdera detta ytterliggare så får vi se ;-)
Tårtor med sp ska heller inte täckas över i kylen. Dom kan stå i tårtkartong men inte i kupa eller plastade. Då smälter/svettas sp:n av kondensen. En del kylar avger också en del kondens som kan få sp täcket att svettas/smälta. Detta är inte roligt och ett ständigt gissel, speciellt om man ska ge bort en tårta till någon. Kylen här hemma är bra i det avseendet. Men på Garniz där jag ofta gör tårtor är dom inte lika pålitliga tyvärr.

Det här receptet använder jag och räcker till att täcka en tårta på 24-26 cm plus en del dekorationer.

0,6 dl kallt vatten
1,25 dl vit sirap
1 msk glycerol
2 msk neutral olja
800-900 g florsocker
ev smak och färg

Gör så här:
Blanda gelatinet med det kalla vattnet. Låt stå tills gelatinet svällt och hårdnat. Ställ blandningen över ett vattenbad och hetta upp tills det har löst sig. Tillsätt sirap och glycerol och blanda ordentligt. Vispa i oljan och ta bort skålen från värmen. Tillsätt eventuellt smak och färg.

Låt blandningen svalna något. Jobba in florsockret lite i taget och blanda väl. Jag använder elvispens degkrokar på låg hastighet. Den ska vara lite kladdig, för den stelnar något och är lättare att arbeta med om den inte är för torr.

Häll ut sugarpasten på plastfolie och täck den väl. Sätt den i en burk med tättslutande lock och låt den vila i ett dygn innan den används.
Förvara i rumstemperatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0