Choklad fondant


Äntligen har vi fått till en chokladfondant som blev alldeles perfekt. Har provat några ggr tidigare med olika recept och olika gräddningstider och det viktigaste vi kommit fram till är att nästan undergrädda den lite och sen istället ta ut den ur ugnen och låta den vila i sin form och gräddas färdigt på det viset. Då håller den ihop när man stjälper upp den och är sådär härligt rinnig inuti.






Choklad fondant 4 stycken

75 gram smör
100 gram mörk choklad (någon god sort, gärna med hög kakaohalt)
2 stycken ägg
4 msk socker
40 gram vetemjöl

Smält smör och hackad choklad över vattenbad
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda i chokladen i ägg och socker vispet under ständig vispning
Rör i vetemjölet
Fördela smeten i smorda och mjölade kokottformar.
Grädda i nedre delen av ugnen  9 minuter 200 grader

Vi satte i ca 1 dl smet i varje kokottform. Efter gräddning fick dom stå 5 minuter innan vi stjälpte upp dom på fat.
Servera tillsammans med vaniljglass.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Chokladfondant har jag aldrig ätit, får ta och testa på att göra det.



Det är himla smidigt med non-temp choklad, fast det var första gången jag testade det och jag bara smälte den i mikron utan att tänka på några som helst temperatur på chokladen och det smakade gott också, det är ju viktigt :-), fast jag måste ta och lära mig temperera choklad, är ju lättare att få tag på choklad då, iofs så bor jag nära Tårtdecor där jag köpte min non-temp choklad



God fortsättning på det nya året

2011-01-01 @ 20:53:41
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, vad gott det ser ut. Jag har länge tänkt testa men har inga bra formar ännu. Ska införskaffa och testa sedan.

2011-01-02 @ 17:54:45
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0