Death by chocolate


Och ja, chokladdöden drabbade nog oss alla som åt den mer eller mindre :-) Men det var hur som helst en kaka helt i min smak. Massa choklad i kakan och så chokladsås på det.
Dekorerade med mina pastelliga minimaränger och blåbär. 

 

Recept från tidningen Hembakat

 

Kaka:

150 gram smör

200 gram 70% mörk choklad

2,5 dl strösocker

4 ägg

1 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

0,5 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

1 dl crème fraiche

 

Glasyr:

100 gram mörk choklad 70%

1 dl vispgrädde

 

Gör så här:

 

1. Sätt ugen på 175 grader. Smält smöret. Bryt chokladen i småbitar, lägg dem i det smälta smöret och rör tills de har smält och löst sig helt.

2. Vispa strösocker och ägg lätt och rör sedan ner chokladblandningen och de övriga ingredienserna. Häll smeten i en stor smord sockerkaksform. ("Bröa" chokadkakor med kakao) Ställ in den i nedre delen av ugnen och grädda i ca 40 minuter - kakan ska bli saftig och inte alltför torr inuti. Låt den svalna och stjälp sedan försiktigt upp den på ett fat.

3. Hacka chokladen till glasyren och lägg bitarna i en skål. Värm grädden i en kastrull tills den kokar och häll den sedan över chokladen.

4. Rör ordentligt tills chokladen har löst sig och smeten är jämn. Låt glasyren svalna lite och äll den sedan över kakan. Dekorera med valfria bär och minimaränger.


Kommentarer
Postat av: Maria I

Den var supergod men tusan så mätt jag var efteråt! Marängerna är ju bara för gulliga, de måste jag testa. Tack igen för en jättegod middag och trevligt sällskap.

2011-04-04 @ 21:33:54
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Den kakan är så god :-)

2011-04-05 @ 09:41:37
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Erika - Bakglädje

Har också sett det receptet och tänkt testa. Choklad kan ju aldrig bli fel.

2011-04-06 @ 12:38:53
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: syster

fy fasen, kan nästan känna hur det växer choklad i munnen på mej och jag som älskar choklad.... Det får bli en sån nästa gång vi ses :)

2011-04-08 @ 22:38:23
Postat av: Lisa - Sockerrus

Denna kaka måste jag testa :-) Låter ju väldigt gott!



sv: Ja visst är det :-) Jag såg det du skriver om på Village men det är inte den jag använt. Min är köpt på Cervera i höstas. De hade även då ett stort fat som jag ångrar att jag inte köpte för jag har inte sett dem där sedan dess tyvärr.

Tack! :-)



Ha en härlig dag!

Kram, Lisa

2011-04-26 @ 10:54:10
URL: http://sockerrus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0