Rocky Road fudge och pysslad påse

Ni är några tappra som fortfarande kikar in dagligen :-) Glädjer mig att se då jag nu tänkte försöka återkomma hit in lite oftare från och med nu.

Nu är det ju snart jul. Inte för att det känns så med plusgrader och regn. Inte precis det normala Decembervädret vi är van vid här uppe i norr. Men ändock så har jag börjat filura på vad som ska bli årets julgodisbak här hemma i år. Brukar vela baka fler sorter än jag hinner med. När jag började med min "att göra lista" för i år så kom jag på nästan för få sorter :-D Men jag kan säga att den har fyllts på med några, och antagligen lär det sluta som det brukar med alldeles för många sorter innan julen är här.

Igår började jag dock med en av sorterna som jag varit sugen på länge. Vet ju inte hur lång hållbarhet dom har, om dom håller till jul men annars får jag äta upp dom här och göra en ny sats närmare jul för det var inga problem. Lättare godis att slänga ihop får man leta efter.



Receptet googlade jag fram och valde till sist detta från allt om mat.se

Ingredienser  
200 g mörk choklad   
200 g mjölkchoklad   
25 g smör   
397 g sötad kondenserad mjölk   
2 tsk vaniljsocker   
2,5 dl  minimarshmallows  
2,5 dl rostade jordnötter

Jag tillsatte en påse halverade dumlekolor också 
 

Tillagning

1. Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
5. Skär i rutor. Förvara i kyl.


Sen pysslade jag ihop en liten påse till godiset. Perfekt liten gå bort present på alla glöggkvällar det brukar bli innan jul.

Klippte till en bit cellofanplast i lämplig storlek. Tejpade ihop den med en fin washi tejp. Skrev ut ett märke med min dymo, klistrade fast på en zinkplatta köpt på Panduro och knöt ihop påsen med plattan.


Kommentarer
Postat av: Malin Inspiration & design

Vad kul att jag kan inspirera. Jättefint verkligen! :) Det är så tjusigt att slå in i celofan, det gör jag ofta. :)



Ha det gott! Kram

2011-12-01 @ 21:48:51
Postat av: Jenny

Vad fint :) Rocky road går jättebra att stoppa i frysen, så det håller sig till jul :) Det är även gott att ha pistagenötter i istället för jordnötter :)

2011-12-02 @ 08:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0