Kokos macarons


Har länge funderat över om det går att göra macarons med kokosflingor.
Igår testade jag och ja, det gick. Malde flingorna i matberedaren. Nackdelen var att det gick inte att mala flingorna superfint. Märkte när jag körde dom att det till sist började bli en kokos smet i bunken. Antagligen för att fettet från kokosen började frigöras.
Googlade sen på kokosmjöl och det går tydligen att köpa.
Macarons med kokos blev jättegoda och jag tycker det blev väldigt likt riktiga macarons i konsistens också förutom att mina kokos flingor var något grova.
Fyllde dom med en tryffel gjord på polkagris choklad. Inte min favorit men sambon tyckte det var jättegott.
Så nu vet man ju det om man vill baka macarons till någon nötallergiker.


 



Receptet jag använde var Mia Öhrns och jag bytte bara mandeln mot kokosen rakt av

110 g kokosflingor/mjöl
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g äggvita (cirka 3 st)
2 msk strösocker

Mal kokosen och blanda med florsockret och sikta genom en sil.
Vispa äggvitan fluffigt i en ren och torr bunke, helst av rostfritt stål. Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett ganska fast skum.
Vänd ner kokos och florsockerblandningen i äggvitan. Tillsätt ev färg. Blanda tills du har en jämn smet. Känns smeten väldigt fluffig och tjock kan du blanda runt lite till så att den sjunker ihop en aning.
Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på två bakplåtspappersklädda plåtar. Låt kakorna vila på plåten i cirka 1 timme. Då torkar ytan och kakorna blir finare.

Jag gräddar på baksten 140 grader 10-12 minuter.



Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad smart att göra med kokos istället. Bra om man är allergisk mot mandel. :-)

2011-01-04 @ 22:51:39
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Har provat att göra med kokosmjöl två gånger men tyvärr blev det helt misslyckade, hoppas du har bättre tur om du köper kokosmjöl, köpte mitt på en indisk mataffär i Göteborg och det var billigt också har jag för mig, får ta och köpa nytt kokosmjöl och testa igen kanske

2011-01-05 @ 21:11:01
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Maria

Vad kul att testade med kokos istället. Låter gott. Jag är inte alls så förtjust i de andra med mandel - så söt. Men den här låter ju intressant!

2011-01-15 @ 10:50:42
URL: http://mariasbaksida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0