Krämbulle

Kikar in här med vad som känns som sista inlägget. Har en annan blogg också som handlar om allt annat som händer i mitt liv. För tillfället mycket bygg och inredning. I och med allt byggande och att jag dessutom kommer börja med en variant av LC kost snart så kommer jag nog inte baka lika mycket.
Men när jag väl gör något så kommer jag blogga om det men på den andra bloggen.
Jag kommer kategorisera bakningen så kika gärna in på den bloggen för att se vad jag pysslar med.

www.leonell.blogg.se

Den här bloggen kommer få finnas kvar i alla fall men utan uppdatering i fall jag nu skulle ändra mig och vela komma tillbaka :-)

Här kommer i alla fall krämbullen. Blev inspirerad av Passion 4 baking som hade gjort en sån.
Jag gjorde en vanlig vetebulle efter Leilas grundrecept för vetedeg. Och lite vaniljkräm.
Provade även riva min egen kokos från en nöt. Det var lite roligt och den blev mycket finare än köpeskokos. Vitare och såg lite "luddig" ut :-) Dock så var den väldigt mycket mildare i smaken.

 

En kokosnöt har ju som tre mörkare märken i ena änden. Tog en visp från elvispen och tryckte igenom ena hålet i nöten med skaftet på vispen. Tömde ut all vätska. Tydligen viktigt att verkligen all vätska kommer ut.

La den på en plåt och in i ugnen i 175 grader i 20 minuter. Lägg den i en plastpåse och slå till den med hammaren. Plocka ut fruktköttet. På fruktköttet är det sen en tunn brun hinna. Bara skala bort det med potatisskalaren. Sen riv!

Förvaringsdelen har jag inte riktigt klurat ut. Den är lite fuktig när man rivit den så den måste nog ligga framme och torka lite så man inte stänger in den i en påse fuktig. Tänker att den möglar då, men jag testar just nu med min.

 

 

Tog mitt cestjärn och rev på den grova sidan. Blev ca 180 gram av en liten nöt.

 



Toppad med vaniljkräm, glasyr och färskriven kokos.

Välkommen in på den andra bloggen nu :-) www.leonell.blogg.se


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Tråkigt att du slutar (i alla fall tillfälligt) att blogga här. Men det ska kännas roligt och man ska ha tid att göra det. Hoppas du kommer tillbaka!

Kram Erika

2011-08-09 @ 11:51:02
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0