Lakrits/Rabarber glass


Provade glass igen. Och jamenvisst blev det glass den här gången.
Var inget fel på maskinen utan mer på handhavarna första gången. Nu känner jag mig mer än nöjd med maskinen.
Gjorde efter ett annat recept den här gången som hette Italiensk glass.
Sambon tyckte bättre om denna. Den var lite mer som köpes. Kändes lite magrare trots att det var mer grädde i och som isigare fast den inte var isig. Ja, svårt att förklara. Jag tyckte bättre om den första lite gräddigare.
Den här smaksatte vi med en lakrits/rabarber marmelad som vi köpte på en marknad i somras. Blev super gott.
Kanske blir en glass fantast av mig efter alla glass recept jag har sett ut som jag vill prova :-)




Se så tjock och fin glass




Ingredienser

4 st   äggulor
100 g   socker
2 dl   mjölk (standard)
1 dl   grädde
2 dl  grädde (för smaksättningen)


Gör så här

Vispa äggulor och socker till en luftig smet i en rostfri kastrull.

Värm försiktigt till strax över (drygt) fingervarmt under ständig omrörning.
Blanda mjölken och 1 dl grädde och tillsätt i omgångar under ständig vispning.

Låt glassmeten svalna helt, Kyl den avslutningsvis i kylskpet.

Smaksättning sker med mosad frukt (ca 2 dl), vanilj, choklad o.s.v. som blandas med 2 dl vispad grädde och sedan vänds ner i blandningen.

Körs sedan i glassmaskin och när glassen är klar placeras den i frysen tills glassen ska ätas.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Låter gott, ja hemlagad glass verkar kräva en del grädde för att inte bli så isig, men gott blir det då :-), inget man kan äta varje dag tyvärr :-D

2010-11-05 @ 05:41:34
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad gott det ser ut.

2010-11-05 @ 15:22:33
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0