Vaniljglass


Köpte en glassmaskin i veckan från Jula. Läste ett test om glassmaskiner och Julas kom på andra plats och den var billig så då slog jag till.
Har haft en Philips glassmaskin för några år sedan men den användes ett par, tre ggr på sin höjd så därför ville jag börja med den här billiga för att se om det är nått för oss att ha.
Jag är ingen glassälskare men tycker absolut det kan vara gott. Sen har jag sett en massa recept på glass på sistone som sett så goda ut så jag har blivit så sugen att testa.

Hur som helst. Min glassmaskin funkade inte bra. Det blev en lite trögflytande konsistens för att senare bli alldeles rinnig igen. Stod i bruksanvisningen att glassen skulle vara färdig på 15-30 minuter. Vi körde säkert en timme.
Då hade vi iofs inte receptet som följde med men ungefär samma mängd vätska som i det receptet.
Bunken hade varit i frysen 7 timmar. Det rekommenderade var 8. Glassmeten var något för varm ev. Den var nog mer rumsvarm än kall. Så allt detta kan ju ha spelat in i att vi inte fick någon glass från maskinen.

Vi stoppade in bunke med smet i frysen och rörde lite då och då. Fick till sist en jättegod gräddig vaniljglass.
Sambon tyckte den var lite för gräddig så vi ska testa ett annat recept nästa gång.




Vaniljglass
Ca 6 stora kulor

2,5 dl mjölk
2,5 dl grädde
1/2 vaniljstång. Urskrapad
1/4 dl råsocker

Blandas i en kastrull. Koka på svag värme 20 minuter.
Ta bort vaniljstången.
Vispa 3 äggulor och 1/5 dl socker pösigt i en stor bunke.
Häll den varma mjölk blandningen över äggvispet och vispa samman.
Häll tillbaka till kastrullen och värm upp till första kokbubblan.
Häll tillbaka till bunken och låt smeten bli riktigt kall.

Kör i glassmaskin eller häll i en bunke och sätt i frysen och rör i glassen lite då och då.

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Hemmagjord glass är så gott, låter alltid min glassmet stå och mogna i kylen över natten, brukar köra min glassmet 50 minuter och sedan lägga in den i frysen några timmar, fast då har jag ju en Philips glassmaskin, undra vad jag skall göra för mumsig glass i veckan :-)

2010-10-31 @ 21:13:40
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Erika - Bakglädje

Jag äger ingen glassmaskin för jag är ingen storätare av glass, men jag kan tänka mig att det blir väldigt gott när man gör egen. Hoppas ni blir mer nöjda nästa gång.

2010-11-04 @ 20:56:25
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0